Între Praznicele Împărăteşti
cu dată variabilă, legată de Paşti, este şi sărbătoarea Înălţării la cer a Domnului.
În această zi, oamenii schimbă
salutul cu „Hristos s-a înălţat!” şi „Adevărat S-a înălţat!”. Este sărbătoarea în care Biserica face
amintire în fiecare an de ultimul eveniment din viaţa pământeană a
Mântuitorului. Se spune ca după Inviere, Iisus s-a mai arătat o dată
ucenicilor, pe Muntele Măslinilor, încredințându-i de puterea Sa. El a mâncat
alături de ucenici, așa cum făcuse odinioară. După 10 zile, de Rusalii, Duhul
Sfânt avea să se pogoare.
Potrivit Evangheliei lui Luca ( 24, 42) Iisus le-a dat
ucenicilor ultimele învăţături, a mâncat alături de ei „o bucată de peşte fript
şi o bucăţică dintr-un fagure de miere”, convingându-i că nu s-au întâlnit cu o
nălucă.
Sărbătoarea cade întotdeauna la 40 de zile după Înviere, și
se serbează mereu în joia săptămănii a şasea după Paşti. Deşi sărbătoarea are o
bază biblică şi s-a prăznuit de timpuriu, mărturii scrise despre existenţa ei
sunt doar din secolele III - IV. Constituţiile Apostolice o menţionează ca pe
una dintre cele mai vechi sărbători.
După unele mărturii istorice, ea se
prăznuia odată cu Cincizecimea, sau
Rusaliile, la 50 de zile de la Înviere. Începând cu secolul al IV-lea, o serie
de Sfinţi Părinţi fac referire la această sărbătoare, prin predici sau
cuvântări ţinute cu această ocazie: Sf. Ioan Gură de Aur, Fericitul Augustin,
Sf. Atanasie al Alexandriei şi Sf. Grigorie de Nissa, ca şi Socrate. Fericitul
Augustin (sec. V) arată că în vremea lui era generalizată şi serbată la 40 de zile după
Înviere, în toată lumea creştină.
Eusebiu din Cezareea, în lucrarea
„Despre sărbătoarea Paştilor" din anul 332 menţionează pentru prima oară
sărbătoarea Înălţării Domnului. Din scrierile acestuia, putem deduce faptul că
Înălţarea Domnului se ţinea în aceeaşi zi cu Rusaliile, la 50 de zile după
Înviere.
Abia la sfârşitul secolului al IV-lea, începutul secolului
al V-lea, sărbătoarea Înălţării Domnului s-a sărbătorit în altă zi decât
Pogorârea Sfântului Duh (Rusaliile), şi anume, la 40 de zile după Înviere.
Această dată a rămas până în ziua de astăzi neschimbată.
Sărbătoarea a căpătat o importanţă deosebită după ce Sf.
Împărăteasă Elena, mama Sf. Constantin cel Mare, a construit o biserică măreaţă
pe muntele Măslinilor, de unde se înălţase Domnul şi unde sărbătoarea se
prăznuia cu mare fast, asa cum se face şi astăzi.
În urma hotărârilor
Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe din anii 1999 şi 2001, Înălţarea Domnului
a fost consfinţită că Zi a Eroilor. În
această zi, bisericile româneşti din ţară şi din străinătate sărbătoresc pe
toţi eroii români care au căzut pe câmpul de lupta pentru credinţă, dreptate,
întregirea neamului sau apărarea ţării.
În credinţa
populară, această sărbătoare se mai numeşte şi Ispas sau Paştele Cailor, după
numele personajului mitic cu acelaşi nume sau
de la cuvântul de origine slavonă Supasu, care înseamnă Mântuitorul, după unele
opinii.
Legenda spune că
Ispas a asistat la Înălţarea Domnului şi la ridicarea sufletelor morţilor la
cer, fiind martor ascuns, nevăzut al Înălţării. Tradiţia spune că Ispas, un
cioban, ascuns pe după pietre, a urmărit evenimentul, tăcut şi uimit, şi mai
apoi a povestit alor săi cele
întâmplate. El era un om bun şi vesel şi, de aceea, la praznicul Înălţării
Domnului este bine ca oamenii să-i urmeze exemplul: să fie bine dispuşi, să
evite supărările şi să nu-şi facă necazuri unul altuia.
Sărbătoarea Înălţării
este o zi de împăcare, de reconciliere cu rudele şi prietenii în comunitatea în
care au domnit resentimentele. În familia care respectă aceste tradiţii va
domina veselia, iar necazurile şi ghinioanele se vor îndepărta de gospodăria
respectivă.
Nu trebuie să ne certăm cu nimeni în ziua praznicului şi nu
trebuie să încurajăm resentimentele.
Dacă respectăm această datină, moştenită
din moşi-strămoşi, duşmanii nu vor avea putere asupra noastră şi vom fi mai
sănătoşi tot anul.
De Înălțarea Domnului sau Ispas abundă obiceiurile și
pracicile magice legate de cultul
morțior. Se fac pomeni, sufletele morților care plutesc în aer sunt
ospătate, se împodobesc mormintele cu flori, frunze și ramuri de paltin. Pe
lângă pomeni, de Înălțare oamenii împart pâine caldă, brânză, ceapă verde lapte
dulce, fiert cu păsat şi rachiu. Această zi este ultima zi din an în care se
mai pot roşi ouă.
Tradiția legată de Înălțarea Domnului, Paștele Cailor sau Ispas
amintesc de sufletele morților care se pot rătăci, după ce și-au părăsit
mormintele. Iar rămânând pe pământ, ele se transformă în moroi sau strigoi care
provoacă pagube animalelor. De aceea, de Ispas, casele şi mormintele
cimitirului sunt împodobite cu crengi de
pom tânăr (paltin, nuc), iar la ferestre se pun frunze de leuştean, despre care se crede că
ar fi crescut la piciorul Crucii lui Hristos. Toate aceste practici au menirea
de a înlătura strigoii și de a proteja casa și animalele de vrăji.
În unele localităţi din Transilvania şi din Argeş, fetele şi
flăcăii merg noaptea, în ajunul sărbătorii Înălţării Domnului în alunişuri, să
culeagă flori de alun, care înfloresc şi se scutură în zorii aceleiaşi zile. Se
spune că aceste flori au puteri magice şi trebuie păstrate alături de busuiocul
sfinţit la Bobotează.
Împlinirea ritualului aduce sporul în gospodărie, menţine
armonia şi dragostea în familiile care păstrează aceste obiceiuri. In alte zone, fetele și feciorii se duc în
pădure să culeagă frunze de alun cu care fac vrăji de dragoste sau pentru a le
folosi ca plante tămăduitoare.
Cerurile sunt deschise de la Paști până la Înălțare,
iar cei care mor în această perioadă nu mai trec prin Judecata de Apoi și ajung
direct în Rai.
De Ispas, oamenii îşi pun la brâu frunze de nuc pentru că se
crede că şi Iisus ar fi avut când s-a înălţat la ceruri şi se bat cu leuştean
ca să fie feriţi de rele şi de boli. Pentru farmacia casei, se culeg florile,
frunzele şi ramurile unor plante apotropice ( protectoare). Se crede că
paltinul, nucul, alunul şi leuşteanul au puteri vindecătoare, dacă sunt culese
în ziua marelui praznic.
Și vitele sunt bătute cu leuştean, ca să se îngraşe, să fie
sănătoase şi ferite de vrăjitorii. De asemenea, la Înălţare, se taie păr din
vârful cozilor de la vite şi se îngroapă într-un furnicar, cu urarea: "Să
dea Dumnezeu să fie atâţia miei şi viţei câte furnici sunt în acest
furnicar!".
În tradiţia populară,
gospodarii trebuie să împodobească ferestrele casei cu frunze de leuştean.
Această datină îi apără pe gospodari şi
animalele lor de tracţiune de efectele vrăjilor şi de spiritele rele, cu rol
protector împotriva pagubei şi a bolilor pe parcursul anului.
Gospodina casei
atinge cu o legătură de leuştean (asemănătoare sorcovei) pe fiecare membru al
familiei şi fiecare animal în parte, urându-le să fie apărați de orice rău. Se
spune că de-a lungul timpului, ritualul a avut efecte spectaculoase. În
gospodăria respectivă a fost alungată boala, paguba şi s-a păstrat sporul
laptelui şi al banilor.
Semănăturile trebuie să se încheie până în ziua de Ispas. În
gospodăriile unde nu se respectă obiceiul şi se mai seamănă şi după ziua de
Ispas, culturile respective nu vor da roade.
La Înălţarea Domnului, pentru ca paguba să ocolească o
gospodărie, nu înstrăinăm nici un obiect din ea și nu se împrumută bani.
Sfinte Ritualuri , Tradiții- Datini Străbune,
toate să vă
aducă binecuvântările armoniei și înțelepciunii, sănătate și prosperitate !!!
„Hristos s-a înălţat!”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Voi respecta opiniile fiecăruia. Dar vă rog să aveţi o exprimare decentă. Anonimatul persoanei nu-l exclude pe cel spiritual. Din când in când voi face aici completări la cele publicate pentru a nu interveni în text